Kunskapsbank inom sports marketing

Denna sida ger dig som besökare en inblick i vår kärnkompetens och en chans att kunna fördjupa dig genom vår kunskapsbank inom sports marketing. Under årens lopp har vi samlat på oss kunskap och kompetens som vi gärna delger till dig som besök vår webb.  

 

Krönikor, artiklar och poddavsnitt

Under åren har vi skrivit en hel del ledare och krönikor där vi bland annat fördjupar oss inom kunskap- och kompetensfrågor, affärsutveckling, biljett- och publikfrågor, varumärkesutveckling, sponsring och samhällsnytta inom idrott och upplevelseindustrin. Vi har också medverkat i poddavsnitt som bevakar branschen.

 

Biljett och publik

Kundskap ger oss svaren om vad publiken efterfrågar (Insight News, 5 maj 2017)

 

Sponsring

Sponsring av kvinnor och damidrott – en växande trend inom sponsringsbranschen (Insight News, 1 april 2016)

 

Vad händer med sponsringen vid en omreglerad svensk spelmarknad? (Insight News 5 april 2012)

 

Varumärke inom idrott

Idrottsvarumärket inom ishockey (Mjörnbergs Trashtalk, 15 december 2015)

 

Att tjäna pengar på sin personlighet (Insight News, 11 oktober 2013)

 

Varumärke och sunt förnuft (Insight News, 19 april 2013)

 

Hållbarhet, CSR och samhällsnytta

Den hållbara idrottsföreningen (Insight News, 13 november 2015)

 

Idrott och samhällsengagemang – ett vinnande koncept (Insight News, 26 november 2014)

 

Kompetens, kunskap och utveckling

Framtidsbransch med stora kompetensutmaningar (Artikel i Sport&Affärer, nr 3 2016).

 

Intervju om branschen och trendspaning (Poddavsnitt Svenska Sportnätverket, den 21 februari 2016)

 

Kompetensfrågan i fokus för idrottsrörelsen (debattinlägg i Sport&Affärer, 2014-02-07) 

 

Vi måste förstå idrottens vardag för att komma tillrätta med de ekonomiska problemen (Insight News den 18 oktober 2012)

 

Idrott en utmärkt plattform för affärer (Svd-bilaga Sport, 2010).

 

Rapporter och studier

Caddie har under åren arbetat fram rapporter och studier av olika slag. Nedan finns ett urval av sådant material som syftar till att synliggöra sportbranschen och idrottsrörelsen i fråga om kompetens och utveckling.

 

Rekryterings- och kompetensbehov inom sportbranschen – Studie om de framtida behov som beskrivs av sportbranschens olika arbetsgivare i frågor som handlar om rekrytering och kompetens. Denna studie är genomförd i samverkan med branschtidningen Sport & Affärer. (2016-10-04)

 

Klara Färdiga Gå – Extern utvärderingsrapport genomförd av Caddie om kompetensutvecklingsprojekt för idrottsanställda i föreningslivet. SISU Idrottsutbildarna Blekinge som uppdragsgivare.  (2014-03-26).

 

Filmer och intervjuer i media

Här finns ett urval av filmmaterial och intervjuer i media, samlade på uppdrag som Caddie varit involverade i inom kompetensområdet sports marketing.

 

Klara Färdiga Gå. – Ta del av den utvärdering som Caddie var extern utvärderare för, på uppdrag av SISU Idrottsutbildarna Blekinge. (2014)

 

IK Oskarshamn – Ta del av radiointervju med Sveriges Radio P4 Kalmar om varumärkesanalysen i den hockeyallsvenska klubben IK Oskarshamn. (2013)

 

Mörrums GOIS – Ta del av radiointervju med Sveriges Radio P4 Blekinge med anledning av att Caddie hockeyklubben Mörrum GOIS genomförde en varumärkesanalys. (5 maj 2014)

 

Hockeysverige – Artikel om “Mörrum på rätt väg” med Mikael Mjörnberg på Hockeysverige.se (6 maj 2014)

 

Hockeysverige – Artikel om “Mörrum kallar till presskonferens” med Mikael Mjörnberg på Hockeysverige.se (1 maj 2014)

 

Processen med Mörrums GOIS – Hur ser en varumärkesanalys ut? Hur kan man gå tillväga? Se inslaget i GOISET-TV nedan.