juni 13, 2018 3:05 e m
Published by

 

Värdeskapande sponsring ämnet för dagen på föreningskonvent i Malmö

Skånes Innebandyförbund arrangerade i Malmö i söndags ett föreningskonvent i samband med sitt årsmöte. Den första punkten på dagordningen var föreläsningen “Värdeskapande sponsring utifrån ett föreningsperspektiv”, som vi på Caddie höll i. Ett drygt 20-tal representanter för innebandyföreningar i Skåne samt förbundsstyrelsen hade samlats i en av de flotta konferenslokalerna på Quality Hotel View i Hyllie.

 

Frans Fransson föreläste om sponsringens värdeskapande processer och utvecklingspotential för föreningslivet. Under föreläsningen behandlades också vilka olika motiv en sponsor efterfrågar idag och hur idrottens olika rättigheter behöver identifiera och lära känna sina målgrupper. 

 

Vi på Caddie tycker det är intressant att se hur innebandy som sport har utvecklat sitt “säljerbjudande” och sin paketering. Många klubbar gör idag riktigt bra avtryck och nytta för sina sponsorer. Ett lokalt exempel för Skåne är hur FC Helsingborg som under årens lopp utvecklat sitt sponsornätverk. Betydelsen av nätverket och vad det genererar är närmast avgörande för klubbens utveckling och tillväxt.

 

Ett annat exempel är hur innebandy som sport arbetar med sitt värdegrundsarbete. Svenska Innebandyförbundet har sedan flera år tillbaka varit ett av de ledande idrottsförbunden vad gäller arbetet med jämställdhet. I dagarna lanserar de också, via sin egna Tv-kanal, sitt nya varumärkesarbete. Varumärkesarbetet “Innebandyn vill” ska bli mycket intressant att följa och se effekterna av.

 

Vi vill tacka Skånes Innebandyförbund, Henrik Paulsson med kollegor, samt alla deltagande föreningar för ett trevligt föreningskonvent och samtidigt önska lycka till framöver i arbetet med sponsring.

 

 

Categorised in: ,