mars 8, 2011 11:49 f m
Published by

Idrottsvarumärket i fokus

Under måndagseftermiddagen togs det inledande steget mot att skapa ett resurscentrum för idrott i småländska kommunen Tingsryd. Ulf Petersson från Tingsryd United FC hade bjudit in till en föreläsning för att vidga perspektivet kring sporten som tillväxtbransch. Det var det inledande mötet och startskottet för projektet som näringslivet, kommunen och föreningslivet alla var inbjudna till.

Björn Anders Larsson från IEC i Lund föreläste på temat sportindustrin som tillväxtbransch. Han berättade om sportbranschens utveckling såväl globalt som nationellt och lokalt. Han berättade bland annat om åtta tillväxtfaktorer som man som kommun, ort eller region måste jobba med då man ska skapa tillväxt. Och så visade han goda exempel på orter i Sverige som använt idrotten för att tillföra positiva profilvärden.

Jag själv föreläste på temat idrottsvarumärken, där jag inledde med att berätta vad ett idrottsvarumärke innebär. Därefter presenterades varför man måste beakta idrottsvarumärket utifrån såväl sponsorns som samhällets perspektiv. Avslutningsvis beskrevs hur man kan jobba och vad som krävs för att vårda och utveckla idrottsvarumärket över tid.

Frans Fransson
Caddie Sport&Business

2011-03-07

Categorised in: