december 14, 2017 9:34 f m
Published by

Biljett- och publikrekrytering i fokus då klubbarna träffades

I måndags genomförde vi på Caddie kursdagen Biljett- och publikrekrytering med Hockeyallsvenskan som uppdragsgivare. Ligan och de 14 klubbarna fanns representerade, med ansvariga personer från marknad/publik/evenemang. Biljett- och publikrelaterade frågor för privatmarknaden är idag centrala frågor som behöver planeras och förstås för en event- och upplevelseaktör inom idrotten. Hockeyallsvenskan ligger på fjärde plats av alla ligor då man räknar snittpublik för en grundserie, och hade förra säsongen ett publiksnitt på 2637 åskådare per match (för grundserien).

 

 

Syftet med dagen var att stärka kompetensen och fördjupa samt effektivisera arbetet inom biljetthantering och publikrelaterade frågor. Under kursdagen diskuterades därför såväl strategiska som operativa frågor. Frans Fransson på Caddie inledde dagen med att spana på trender inom sports marketing för att förstå privatmarknaden som målgrupp och rama in ämnesområdet. Bland annat diskuterades varför varumärkesutveckling och fan engagement är så centrala delar att arbeta med, för att kunna utveckla klubbens erbjudande ut mot åskådaren och medlemmen.

 

 

Under eftermiddagspasset gick vi in mer konkret på utvecklingsmöjligheter och verktyg som finns att jobba med. Markus Nilsson på Hammarby Fotboll inspirerade deltagarna med att ge sitt perspektiv kring klubbens framgångsfaktorer inom området publikrekrytering. Jan Ednertz från Attendance2 gav sina råd och rekommendationer om hur databashantering, försäljningsarbete och lojalitetsprogram kan arbetas fram för att effektivisera arbetet i klubben. 

 

 

Vi på Caddie vill rikta ett stort tack till gästföreläsare, Hockeyallsvenskan och alla deltagare på plats för härligt engagemang, inspel från vardagen och intresse och nyfikenhet till utveckling.

 

 

 

Categorised in: