maj 28, 2013 8:17 f m
Published by
Tele 2 Arena sätter fokus på närhet, smidighet och god service 
2013-05-21 09.33.56 I juli öppnar Stockholms nya arena, Tele2 Arena, upp portarna. Med 30 000 sittplatser och en kapacitet för totalt 40 000 människor, blir det Stockholms största arena och en utmanare till Friends Arena i Solna. Vad är det som kommer göra Tele2 konkurrenskraftig och få såväl arrangemang som besökare till sig? Efter en guidad visning och en presentation av arenans faciliteter, tänker jag här ge min syn på denna fråga. Hösten 2010 sattes det första spadtaget till Globenområdets nya flaggskepp. Den 20 juli kommer arenan att stå klar. Och när byggbolaget PEAB lämnar över nycklarna till Stockholm Globe Arenas (SGA) får såväl Hammarby som Djurgården en ny hemmaarena att husera i. Dagens 121 publika arrangemang kommer därmed att öka, lovar man från SGA. Tele2 Arena blir också ett efterlängtat komplement till Ericsson Globe, Annexet och Hovet. Och arenan stärker Sveriges och Stockholms möjligheter att få stora evenemang.  Har Tele2 Arena förutsättningarna för att bli den upplevelsearena som utlovas? Naturligtvis är det först när det är ”skarpt läge” som vi kommer se om investeringarna varit framgångsrika. Men det finns flera aspekter som på förhand upplevs positiva. Det första som man slås av är arenans närhet till upplevelsen. Supportrarna kommer att kunna sitta sex meter från planen. På detta sätt skapas en närhet som få större arenor lyckas åstadkomma. Arenan har också fokuserat på att skapa en ljus och upplyst mötesplats. Bland annat finns fönster som ska ta tillvara på det ljus som kommer utifrån. Meningen är att det ska bidra till en trivsam och harmonisk miljö för besökaren. Planen är av konstgräs. Naturligtvis ska den motsvara FIFA:s högt ställda kvalitetskrav. Taket är skjutbart och tar 20 minuter att öppna upp. På norra läktaren kommer bajens fans att ha sin hemmabas och på södra läktaren återfinns djurgårdarna. En annan faktor som är viktig för helhetsupplevelsen är att kunna ta sig till och från arenan på ett smidigt sätt. Och här finns en stark konkurrensfördel. Inom en kilometer finns inte mindre än sex tunnelbanestationer. Dessutom finns Gullmarsplan, Stockholms näst största nav för kollektivtrafik, på kort avstånd. Infrastrukturen är därmed redan på plats. Och arrangörens erfarenhet av kommunikationsutmaningar, gör att servicefaktorn borde vara i hamn. Apropå service bör arenans namnsponsor se till att den mobila tekniken fungerar optimalt. Det sägs att den senaste tekniken kommer finnas på plats till öppningen och fri tillgång till wifi kommer erbjudas besökaren. Allt annat vore förstås ett enormt misslyckande. Det gäller också att vara anpassad till sponsorernas och premiumkundernas högt ställda arenakrav. Enligt Stockholm Globe Arenas är alla loger redan nu sålda eller uppbokade. På arenan kommer det finnas 32 terrassloger med plats för totalt 128 sittplatser. Terrassloger i detta utförande är nytt för den svenska marknaden. Därutöver finns 21 ”vanliga” loger och två stora loungeutrymmen. SGA vill skapa större plats för just stora mötesytor där besökarna ska mingla. Och här har man lyckats väl. När du som besökare går runt i de öppna ytorna slås man också av hur den skandinaviska designen framträder. Genom det ljusa träslaget och det anpassade ljusinsläppet, möts man som besökare av en behaglig känsla. Avslutningsvis så återstår det att se hur flera av dagens frågetecken kommer rätas ut till framtida utropstecken. Exempelvis ställer jag mig frågande till hur väl man lyckas skapa en arena som får evenemangsaktörer att boka Stockholm framöver. Likaså hur väl man lyckas etablera en ny ”hemmaplan” för Djurgården och Hammarby. Dessa frågor får bli föremål för framtida krönikor. Nu blickar jag fram emot invigningen den 20 juli, då Hammarby tar emot Örgryte på Tele2 Arena. Kanske ses vi där? Frans Fransson    

Categorised in: