november 25, 2013 3:04 e m
Published by
I torsdags arrangerade arrangerade årets upplaga av Sport&Pengar. I vanlig ordning var idrottens kommersiella utmaningar och möjligheter temat för konferensen. Ett 60-tal deltagare hade tagit sig till Hotell Mornington i centrala Stockholm. SPORTOCHPENGAR             Dagen bjöd på inspirerande föredragshållare och intressanta paneldiskussion. Kända sponsringskonsulter och branschföreträdare som Niklas Birgetz på Sponsrings- och eventföreningen (SEFS), Daniel Björklund på PS Communication, Daniel Hegborn på Passion Lab och Oscar Wallin på Håkanson United fanns alla på plats. Björklund gav sin syn kring hur man ska göra för att skapa framgångsrika event. Han poängterade att det fortfarande är viktigt att planera eventet i dess tre olika faser; före, under och efter. Likaså lyfta han fram storytellingens betydelse för att eventet eller matchen ska få spridning viralt. Hegborn ställde upp i panelen som diskuterade sponsringens utmaningar. Han lyfte utövaridrottens betydelse (snarare än elit) som otroligt viktig för föreningslivet att fokusera på. Och så pekade han på Göteborgsvarvet som ett exempel på en rättighet som satt utövarna och bredden i fokus. Glädjande nog fanns fem tidigare studenter från Yh Sportmarknadsförare på plats. Och en av talarna under dagen var ledningsgruppens ordförande, tillika idrottsekonomen från Idrottsekonomiskt Centrum i Lund, Björn Anders Larsson (se bilden). Björn-Anders talade om sportbranschens utveckling och storlek i siffror, med såväl ett globalt som nationellt perspektiv. Och han fick nog flera av åhörarna att vidga sin bild av sportindustrins storlek och potential. 2013-11-21 19.22.54                 För mer information om programmet och bilder från dagen, hänvisar vi till SPN:s hemsida. http://sportochpengar.tumblr.com/

Categorised in: