oktober 31, 2017 10:39 f m
Published by

Har du ett stort intresse för sport och affärer och drömmer om att jobba inom detta område? Är du idag en elitidrottare som vid sidan om din idrott har ambitionen att studera, och förbereda dig på karriären efter karriären? Eller vill du som arbetar i idrottsrörelsen eller sportbranschen bredda och fördjupa dina kunskaper inom marknadsföring och försäljning?

 

Då är Sports Marketing Diploma – vår distansbaserade utbildning du söker! Utbildningen är framtagen för att ge dig djupa insikter, ett teoretiskt fundament och praktiska verktyg för att leda dig i riktning mot din framtida karriär, i en snabbt framväxande bransch.

 

När är nästa planerade utbildningsstart?

Nästa planerade utbildningsstart är 7 februari 2018.

 

Hur ser formen för utbildningsupplägget ut?

Utbildningen ges över 51 veckor (på halvfart) med totalt 18 dagar avsatt för föreläsningar, workshops och redovisningstillfällen. Vi genomför våra fysiska träffar cirka var sjätte vecka. Träffarna kommer att genomföras växelvis i Helsingborg och i Stockholm.

 

Vi kommer därutöver att ha veckovis avstämning för handledning på distans under hela utbildningens gång. Då följer vi upp dina uppgifter och dina utbildningsmål. Studierna är upplagda så att du kan arbeta, eller utöva din idrott och samtidigt genomföra dina studier. Det förutsätter dock att du planerar för studier de veckor vi inte ses. När du gått igenom utbildningen med minst godkänt betyg i varje kurs, erhåller du ett yrkesdiplom som sports marketing manager.

 

Vad innehåller utbildningen?
Sports Marketing Diploma innehåller tre olika block; sports marketing, sport management och affärsmannaskap, samt fördjupning sports marketing (examensarbete). Totalt innehåller dessa tre block sju olika kurser. Innehållet är noggrant framtaget för att möta de behov som arbetsmarknaden idag ställer på en projektledare, marknadsförare eller säljare som ska verka inom sports marketing-branschen. Föreläsarresurserna har naturligtvis också den erfarenhet och den expertis som varje ämnesområde kräver. I vår ppt-presentation (nedan) har vi beskrivit de mest centrala delarna som varje kurs och block kommer att ta upp under dessa träffar.

Ingår det någon praktik?

Ja. Under utbildningens gång kommer du att få arbeta nära en fadderpartner. Denna fadderpartner kan vara en elitförening, ett förbund, eller ett sportföretag. Caddie har ett gediget nätverk med fadderpartners som du kan välja bland. Men det kan också vara som så att du använder din befintliga arbetsgivare som fadderpartner, förutsatt att det finns en koppling till sports marketing.

 

Vad kostar det att gå utbildningen och hur ser villkoren ut?

Utbildningen är avgiftsbelagd och anmälan är personlig. Det är alltid du som deltagare som har det ekonomiska åtagandet gentemot Caddie, omfattande utbildningsavgiften som är 90 000 kronor (inklusive moms). Men du som deltagare kan låta annan person eller arbetsgivare betala avgifterna för din räkning. I god tid före kursstart skickas en faktura till dig för inbetalning av utbildningsavgiften. Avgiften ska vara betald i tid till utbildningsstart. Om antagning sker i direkt anslutning eller direkt efter utbildningsstart, ska avgiften betalas omgående. Om du önskar få hjälp med finansieringen av utbildningsavgiften, hjälper vi dig med att få ett förmånligare lån.

 

Hur ser arbetsmarknaden ut?

Utbildningen syftar till att göra dig attraktiv för jobb som projektledare, marknadsförare och säljare med sport och affärer som minsta gemensamma nämnare. Efterfrågan på kompetens och och anställningar inom branschen kan delas in i tre olika delar:

  1. Sportbranschen – projektledare, marknadsansvariga, kommunikatörer och säljare med fokus på anställning inom företag som erbjuder produkter och tjänster inom idrottslig verksamhet (ex friluftsliv, hälsa, idrottsutrustning)
  2. Idrottsrörelsen – projektledare, marknadsansvariga, kommunikatörer, sponsoransvariga, eventansvariga och säljare med fokus på anställning inom idrottsföreningar och idrottsförbund.
  3. Sponsring/Event/Arena – projektledare och säljare med inriktning sponsring/event och fokus på sponsorföretag, event och evenemang, samt idrottsarenor.
 
Vi ser att branschen efterfrågar kompetens som exempelvis förstår hur nya affärskoncept kan växa fram och hur digitaliseringen påverkar vårt sätt att kommunicera och göra affärer på. Det är ett led i att branschen blir mer professionell, kommersiell och digital. 

 

Välkommen till våra informationsträffar om utbildningen!

Varmt välkommen att träffa oss som ansvariga för utbildningen vid någon av våra informationsträffar som vi erbjuder i vinter:

Stockholm tors den 30/11 kl. 17.00 – 17.45 (Regeringsgatan 82)
Helsingborg tis den 5/12 kl. 12.00 – 12.45 (Helsingborg Arena).

 

Anmäl dig till frans.fransson@caddie.se och meddela att du kommer.

 

Vill du veta mer om utbildningen?

Kontakta Frans Fransson på Caddie för mer information om utbildningen. Du når Frans på 0709-14 41 87 eller frans.fransson@caddie.se.

 

 

Hur anmäler jag mig till utbildningen och vad ska jag skicka med?

Sista anmälningsdag till Sports Marketing Diploma är den 31 januari. Följande delar vill vi att du bifogar digitalt i ett e-post till oss:

  1. Personligt brev där du berättar om varför du söker in till Sports Marketing Diploma. Berätta om din nuvarande situation, dina ambitioner med utbildningen och vad du har för yrkesmål i sikte.
  2. CV – bifoga också ett CV innehållande meritförteckning, samt kontaktuppgifter som vi kan nå dig på.

    Mejla din anmälan till: frans.fransson@caddie.se.

 

LÄS MER om utbildningen här:

Produktblad SMD

 

Sports Marketing Diploma

 

 

Categorised in: ,