oktober 27, 2013 10:47 f m
Published by
Varje år arrangerar företaget SPN en konferens då man samlar hockeybranschen till konferensen Ishockey & Pengar. I veckan var det så dags igen. Nu med den nya projektchefen Martin Wattberg som organisatör för konferensen. Och det blev en givande dag som gav upphov till såväl nätverkande som reflektion och inspiration för oss deltagare. Niklas Birgetz som är vd för Sponsrings- och Eventföreningen (SEFS) inledde dagen med att tala om trender inom sponsring. Han betonade flera gånger hur viktigt det är att mäta effekterna av sponsring. Likaså lyftes betydelsen av mobilen som plattform och dess användning i sponsoraktivering. Niklas kunde också peka på färska siffror som visade att ishockeyförbundet är det förbund som visar den största uppgången av samtliga förbund, då det gäller sponsorintäkter. Advokaten Karl Ole Möller från byrån Nordia Law talade om juridikens betydelse. Han förklarade att sponsoravtalen idag är mer komplexa och omfattande än de någonsin tidigare varit. Därför kräver det också att såväl köpare som rättighet arbetar grundligt och metodiskt då man skriver kontrakt. Nyckelbestämmelser i avtal om sponsring blir också alltmer aktuellt. Det gäller exempelvis att veta exakt vilka värden som ingår i ett sponsoravtal. Och han lyfte också betydelsen av s.k. moral clauses. Moral clauses är ett skyddsinstrument som skyddar sponsorn utifall en spelare gör något moraliskt ohållbart eller ett evenemang skulle skada sponsorns anseende. IMG_2407             Jörgen Lindgren som är vd för SHL fick berätta bakgrunden och syftet med namnbytet från Elitserien. ”Vi vill skapa en plattform som ger möjligheter för de tolv klubbarna att få spelarna att stanna kvar längre i klubben och komma hem något år tidigare”, berättade Lindgren. Han förklarade att de nu gör ett nytag med att göra ligan än mer intressant och relevant. Det ska nu fyllas med positiva värden. Själva namnbytet i sig är sekundärt, det primära är innehållet, betonade han. Ligan omsätter idag med sina tolv lag cirka 1,6 miljarder kronor. Från Linköpings Hockeycklub kom vice klubbchef Anders Mäki. LHC har en omsättning på 165 miljoner kronor. För Mäki är förstås den strategiska frågan om att locka publik till arenan viktig. Här handlar det om att lyfta frågan om hur man skapar en attraktiv produkt för besökaren. Han betonade även det viktiga sponsringsarbetet och inte minst CSR-arbetet, som klubben till i år har utvecklat vidare. Frans F                   Dagen avslutades med en paneldebatt mellan Mikael Jiffer, sponsringskonsult på Isobar och Oscar Wallin, med samma yrkestitel, på den konkurrerande byrån Håkanson United. Såväl Jiffer som Wallin var överens om att sponsormarknaden är ytterst snabbrörlig och kräver flexibla lösningar i dagens mediaklimat. Wallin ansåg att såväl SHL:s klubbar som Hockeyallsvenskans utgör starka varumärken med stor potential som rättigheter. Och apropå Zlatans nya app såg panelen inte att en liknande stjärna inom hockeyns värld idag skulle kunna ”runda media” på liknande sätt. Men Wallin påpekade att själva företeelsen med Zlatan Unplugged är mer intressant än dess innehåll. Det var en innehållsrik dag med flera riktigt intressanta inslag. Förutom ovanstående delar var det paneldiskussioner om eventets betydelse och medierättigheter som sätter agendan för dagens ligor. Där fanns sponsorer som berättade om sina aktiveringar. Och så fanns det rikligt med tid för att nätverka och diskutera med andra deltagare som fanns på plats. En avslutande reflektion som gjordes var hur få av deltagarna som faktiskt kommer från rättighetssidan. Denna typ av konferens ger verkligen tid för att få ”det senaste”, tid för reflektion om sina kommersiella utmaningar och möjlighet att träffa branschkollegor. IMG_2457                   Här delar Martin Wattberg (till höger) ut pris till årets TV-bolag som blev Viasat och dess representant på plats, Rickard Segeborn.

Categorised in: