november 8, 2013 4:05 e m
Published by
I veckan hade jag förmånen att närvara då CSR-nätverket i Stockholms marknadsförening (MIS) träffades. Temat för träffen var om CSR-engagemang (Corporate Social Responsibilty) egentligen ger företaget någon avkastning, då man väljer att samarbeta med ideella organisationer. En av de inbjudna gästerna var Maria Pellborn som är sponsoransvarig på SEB. Hon berättade att SEB nyligen lagt om sin sponsringsstrategi. Förändringen kom till stånd efter en intern undersökning som genomfördes 2012. Idag har man ett betydligt större fokus på samhällsengagemang. Hon betonade att SEB fortfarande är på en förändringsresa. Men redan nu är CSR en del av affärsplanen och det ska vara en naturlig del i de långsiktiga projekten som drivs, förklarade hon. Från Barncancerfonden fanns Alexander Amprazis på plats. Där arbetar han  som projektledare. Alexander menar att Barncancerfonden idag arbetar aktivt som bollplank med de företag som sponsrar organisationen. Att få ut storyn och arbeta med kreativa idéer för att tränga igenom, är viktigt förklarade han. De företag som lyckas med detta kan förstås också se en direkt vinst med sitt CSR-arbete. Därmed är storytelling ett viktigt verktyg för att nå ut med sitt samhällsengagemang. Team Rynkeby är ett lysande exempel på ett kreativt projekt som lyckats nå ut med sitt samarbete med Barncancerfonden. Varje sommar cyklar 1.000 personer från Sverige, Finland och Danmark till Paris för att stödja barn med cancer. Under året deltar cyklister i olika team för att samla in sponsorpengar och arrangera olika events. Man träffas också för att träna tillsammans som förberedelse inför cykelloppet. 2013 samlades 8,6 miljoner in till Barncancerfonden! Ett annat företag som kopplat samman sitt samhällsengagemang med en rättighet inom sportens värld är Skoda. Hockeyfonden har verkligen trängt genom bruset och till och med fått Sveriges Radio att ta upp frågan. De långsiktiga effekterna av detta arbete har vi förstås ännu inte kunnat se, men Skoda har förstått dess möjlighet. Redaktionell text från Dagens Media (öppnas i ett nytt fönster) http://www.dagensmedia.se/nyheter/tv/article3264147.ece Avslutningsvis så kan man fråga sig vad man ska göra för att lyckas med sitt CSR-arbete i sin sponsorstrategi? CSR-nätverket kunde räkna in ett antal viktiga punkter: 1) Långsiktighet – att våga ha en långsiktig plan för det du gör. 2) Rätt förväntningar på vad det ska leda till för resultat. 3) Samhällsengagemanget får gärna vara sammankopplad med företagets verksamhetsområde och ha en geografisk närhet till engagemanget. 4) Internt engagemang – att få ut det i internt i företaget för att skapa en delaktighet stärker stoltheten och gör engagemanget mer äkta. 5) Förankrat i varumärket – samhällsengagemanget ska vara sammankopplat med varumärket. Frans Fransson

Categorised in: