maj 14, 2014 4:54 e m
Published by
Hockeyallsvenskans marknadsträff i Farsta, Stockholm den 14 maj Inför årets hockeyallsvenska säsong kommer möjligheten att nå SHL vara större än någon gång tidigare. Inte undra på att klubbarna i Hockeyallsvenskan ser med stor tillförsikt och förväntan inför säsongen 2014/2015. Under två intensiva dagar träffades klubb- sport- och marknadschefer för att diskutera strategier och mål inför säsongen som väntar. På plats under onsdagen fanns Frans Fransson från Caddie Sport&Business. Frans hade en timme till sitt förfogande att föreläsa på temat ”Idrottsvarumärket” och målgruppen var de anställda på marknad i de fjorton klubbarna. Han gav sin syn i vilka faktorer som är viktiga för att bygga ett starkt varumärke, och hur man ska göra för att skapa ett värde för dess olika intressenter. Dessutom presenterade han hur man kan genomföra en varumärkesanalys, och vad denna bidrar till att skapa. Vi noterar med stor glädje och stolthet att inte mindre än fyra tidigare studenter fanns på plats då marknadsgruppen träffades. Marcus Andersson IK Oskarshamn (Team 11), Joel Mohede Vita Hästen (Team 10), Martin Wattberg Södertälje SK (Team 08) och Linus Carlholt Hockeyallsvenskan (Team 12) arbetar idag alla med sälj- och marknadsfrågor i respektive organisation. Ett viktigt bevis på att utbildningen leder till relevanta jobb. 2014-05-14 15.48.39                 Fotograf: Linus Carlholt Hockeyallsvenskan. Varumärkesfrukost hos IK Oskarshamn den 9 maj För ganska så exakt ett år sedan arbetade Caddie fram en varumärkesanalys åt det allsvenska hockeylaget IK Oskarshamn. Intresset för arbetet var stort då den presenterades inför media och kommun. Nu ville klubben även att deras samarbetspartners skulle få en insikt i resultatet av arbetet, samt vad som hänt ett år efteråt. Ordförande Mats Söder säger så här på frågan om hur klubben har gått vidare med arbetet: ”Vi använder rapporten dagligen i vår kommunikation med alla både i marknadsföringen och som fakta i diskussioner med olika instanser i vår omgivning. Vi har fått en ökad förståelse i prissättning för våra produkter, värdering av våra sociala insatser i kommunen, samt ökad stolthet internt.” 2014-05-09 07.57.12             På plats i IK Oskarshamns omklädningsrum fanns studiens genomförare Frans Fransson för att berätta om vilka resultat som framkom i arbetet. Han gav också sin syn kring hur klubben bör arbeta framgent för att bibehålla sin styrka och attraktionskraft. De sociala värdena betonades flera gånger i presentationen. Dessutom gav Frans sin syn på trender inom sponsring och hur företag kan få ut ett större värde av sitt sponsorskap. 2014-05-09 09.17.35             Martin Svenson, IK Oskarshamns klubbchef, gav en introduktion till den treårsplan som klubben nu stakat ut. Ett tydligt fokus på kontinuitet och utveckling av ungdomsverksamheten är något som går som en röd tråd. 2014-05-09 09.18.06             Frukostträffen avslutades med några inspirerande tankar från a-lagets tränare Fredrik Söderström. Han berättade om klubbens ambitioner inför året som kommer. Han gav också sin syn på hur klubben bygger ett lagbygge. Frågor som rör spelares personlighet och dess roll i laget är två viktiga faktorer för att teamet ska fungera, belyste Fredrik.  

Categorised in: